Strouwi streeft naar een geavanceerd ERP-systeem voor de bouwsector
In een wereld waar technologie voortdurend evolueert en digitalisering steeds belangrijker wordt, worden bouwondernemingen geconfronteerd met een groeiende behoefte aan betaalbare en toekomstgerichte tools. Voorheen werden deze noden niet altijd volledig begrepen of aangepakt. Maar dat was tot de geboorte van BuildBase, een innovatief ERP-platform dat opgericht werd door de moederonderneming Strouwi, onder andere met diverse oplossingen voor bouw.
Het groeiproces van Buildbase
Buildbase is ontstaan uit de specifieke nood van een lokale aannemer, de behoefte aan een moderne app die compatibel is met diverse apparaten en eenvoudig integreren met bestaande tools werd steeds urgenter. Hieruit is het idee gegroeid om het verder uit te werken naar een ERP platform gericht op de bouwsector. Deze eerste klant fungeerde als sector expert en voorzag ons van de nodige inzichten en expertise.
Wim Strouven van Strouwi had een visie om een softwarehuis te creëren met verschillende producten, en BuildBase was de eerste stap om dit te realiseren. Het idee achter BuildBase ontstond vanuit een behoefte aan een betaalbare en toekomstgerichte tool voor bouwondernemingen. De bestaande ERP-software voor de bouw werkte redelijk goed, maar miste enkele essentiële functies die de oprichters wilden verbeteren.
Het begin van Buildbase
In 2020 begon BuildBase samen te werken met Frederik Thuysbaert, een full-stack developer. In 2021 werd Jochem, die initieel begon als IBO’r en ondertussen voltijds in dienst als junior fullstack developer is, aangenomen bij het softwarebedrijf. Het jaar daarop trad Tom Peeters toe als Business Manager, om het schip koers te laten varen. Het vinden van de juiste mensen met de juiste motivatie en ambitie is altijd een prioriteit geweest voor BuildBase.
Eerste nationale klant
Het team breidde zich verder uit met meer getalenteerde mensen, en al snel werkten ze op internationale klanten via het consultancy luik van Strouwi. Dit gebeurde op een meer spontane manier, naarmate ze bekender werden in de industrie en hun expertise werd erkend. Het was een interessante opdracht op het juiste moment en betekende een grote mijlpaal voor het bedrijf.
Ontwikkeling van het BuildBase-platform
Halverwege 2020 begon BuildBase aan de ontwikkeling van het platform, dat ongeveer zes maanden duurde. Doordat de software gebouwd is met de nieuwste technologieën is het mogelijk om de concrete noden van klanten om te zetten in volwaardige ERP-modules en deze naadloos te integreren in het platform.
In 2023 gingen ze op zoek naar een strategische partner om hen commercieel te ondersteunen. Na grondig onderzoek sloegen zij de handen in elkaar met shakeUp. Enkele maanden later werd dan ook de BuildBase-website gelanceerd, met de eerste twee modules die volledig op punt staan: personeelsregistratie en tijdsregistratie. De website maakte het mogelijk om producten effectief via het platform aan te kopen en maakte het bedrijf toegankelijker voor het publiek.
Bolero-campagne
Strouwi heeft zich in 2022 ingeschreven voor een investeringscampagne van Bolero. Deze campagne bood investeerders de kans om te investeren en te participeren in groeiende innovatieve bedrijven.
De beslissing om mee te doen aan deze campagne kwam voort uit de ambitie om het bedrijf verder te ontwikkelen en de marktpositie te versterken. Door deel te nemen aan de Bolero-campagne heeft Strouwi met succes belangstelling weten te wekken bij tal van investeerders. De campagne bood hen de mogelijkheid om te investeren in een bedrijf dat streeft naar innovatie en duurzaamheid in de bouwsector. Dankzij hun uitstekende service in het leveren van hoogwaardige projecten en hun bewezen dienst als betrouwbare partner voor diverse klanten kregen zij in een mum van tijd de nodige investeringen. Met de opbrengst van deze investeringen zal BuildBase zijn groeiplannen realiseren, waaronder het uitbreiden van het team van development experts, het investeren in geavanceerde technologieën en het vergroten van de operationele capaciteit.
Bekijk de oplossingen voor bouw
Milieu en duurzaamheid bij softwareontwikkeling
Naast de inzet voor innovatie en groei, hecht BuildBase ook veel belang aan duurzaamheid en milieubewustzijn. Ze werkten samen met leveranciers die duurzame materialen en oplossingen aanbieden en moedigden hun klanten aan om groenere bouwpraktijken te omarmen.
Een ander project dat voortvloeit uit Strouwi is ‘VZW Green’. De bedoeling is om de plaatselijke landschapselementen van Tienen meer naar boven te brengen. BuildBase wil een bijdrage doen aan VZW Green om de kosten van Strouwi en BuildBase tegenover de natuur te compenseren. Een voorbeeld is dat telkens er 100 nieuwe gebruikers bij komen, er 3 nieuwe bomen worden gepland.
Voortdurend optimaliseren van ERP-modules
Klanttevredenheid is bij BuildBase topprioriteit. Er wordt gestreefd naar problemen snel oplossen. Om ervoor te zorgen dat klanten tevreden zijn, leggen we de nadruk op het creëren van een stabiel systeem. We nemen de tijd om het systeem volledig uit te werken voordat we nieuwe functies uitrollen. Op deze manier verminderen we potentiële bugs en technische problemen die klanten kunnen ervaren.
Zodra feedback wordt ontvangen, schatten we de omvang van het probleem in en brengen we dit over aan ons ontwikkelteam. Kleine verbeteringen op het gebied van gebruikerservaring (UX) worden snel opgepakt en geïmplementeerd. Een voorbeeld hiervan is het beter visualiseren van datums met de weekdag in tabellen, wat de gebruikerservaring verbeterd en de informatie duidelijker maakt voor onze klanten.
Bekijk Buildbase modules
Toekomstplannen voor BuildBase
BuildBase heeft ambitieuze plannen op de agenda staan, waaronder de ontwikkeling van een krachtige plannings- en offerte-tool. Deze tool zal bedrijven helpen om efficiënter te werken en hun financiële processen te stroomlijnen.
Bovendien heeft BuildBase de intentie om alle modules die momenteel op hun website worden vermeld, volledig te lanceren. Deze modules zijn zorgvuldig ontworpen om tegemoet te komen aan de uiteenlopende behoeften van bedrijven, variërend van voorraadbeheer tot projectplanning en personeelsbeheer. Het bedrijf is vastbesloten om een allesomvattende oplossing te bieden die bedrijven helpt om hun processen efficiënter en effectiever te beheren.
Een ander plan voor de toekomst is het opstarten van de Business Modeller, een aparte applicatie die perfect geïntegreerd kan worden met Buildbase. Veel bedrijven hebben momenteel geen digitale representatie van hun bedrijfsprocessen. Veel essentiële taken worden als vanzelfsprekend beschouwd, maar zijn nog niet gedigitaliseerd. Wat voorheen enkele dagen in beslag nam, kan met behulp van de Business Modeller in slechts één dag worden gedaan, waardoor bedrijven hun planning kunnen aanpassen en tijd kunnen besparen.
Met toekomstige plannen voor nieuwe modules, verbeteringen en groei blijft BuildBase zich inzetten om een betrouwbare partner te zijn voor bouwondernemingen en hen te ondersteunen bij hun succes.
Als je geïnteresseerd bent in het ontdekken van hoe BuildBase jouw bouwonderneming kan ondersteunen en je bedrijfsprocessen kan optimaliseren, neem dan vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvende demo en meer informatie. Test hier het ERP-pakket uit.